Electrasdreams’s Weblog

јануар 13, 2009

Opet srećna Nova, ali ona Stara Nova, ili kako već?

Filed under: Uncategorized — electrasdreams @ 9:02 pm

Posto sam ja malo pometena u rasudjivanju jer mi doktori upravo konstatovase boljku zvanu VERTIGO, koja nije opasna ali je neprijatna u Boziju mater, ja cu vam srecu pozeleti preko svog gosta, mog izuzetnog drugara Zajebanta. On je to odlicno uradio, ponosna sam na njega. A jos sam ponosnija sto uvek ima dragih prijatelja koji ti priskoce u pomoc kada ti se manta u glavi.

Evo:

slika

Danas se docekuje Julijanska nova godina ) zove se jos i pravoslavna nova godina, a mi je zovemo i srpska nova godina nemam pojma
Potsetimo se kako je usvojen Julijanski kalendar.
Julijanski kalendar je uveo Julije Cezar 45. godine pre nove ere i koristio se u celoj Evropi do XVI veka, kada su države počele da prelaze na Gregorijanski kalendar. Na prvom vaseljenskom saboru u Nikeji 325. godine hrišćanska crkva je prihvatila Julijanski kalendar za svoj zvaničan kalendar.

Dužina trajanja godine u Julijanskom kalendaru iznosi prosečno 365¼ dana što se postiže ubacivanjem jednog dodatnog dana svake četvrte godine. Julijanska godina nešto je duža od tropske, a ova razlika akumulira se na jedan dan svakih 128 godina.

Po Julijanskom kalendaru, svaka godina čiji je broj deljiv sa četiri je prestupna i sadrži 366 dana, dok ostale sadrže 365 dana. Nakon uvođenja Julijanskog kalendara 45. pne. najpre je, greškom, svaka treća godina bila prestupna. Prestupne su bile sledeće godine: 45. pne, 42. pne, 39. pne, 36. pne, 33. pne, 30. pne, 27. pne, 24. pne, 21. pne, 18. pne, 15. pne, 12. pne, 9. pne, 8, 12. i nadalje svaka četvrta.

Pošto je greška kasnije uočena, imperator Avgust je naredio da se izbace sve prestupne godine između 9. pne. i 8. n.e. čime je zaslužio da jedan mesec ponese njegovo ime. Treba imati u vidu da se u ovo vreme godine nisu brojale od rođenja Isusa Hrista, već od osnivanja Rima 753. pne. te je srećna slučajnost što su za prestupne godine uzete baš one deljive sa četiri brojano od Hristovog rođenja. Julije Cezar prvobitno je odredio da svi neparni meseci imaju po 31 dan, a parni po 30, osim februara koji je u prostoj godini imao 29 dana, a 30 u prestupnoj. Meseci su se zvali: Januarius, Februarius, Martius, Aprilis, Maius, Junius, Quintilis, Sextilis, September, October, November i December. Godine 44. pne. mesec Quintilis preimenovan je u Julius (današnji jul) u slavu Julija Cezara. Godine 8. pne. odlučeno je da se jedan mesec nazove imenom imperatora Avgusta, i pošto je on najviše ratnih pobeda odneo u mesecu Sextilis-u, ovaj mesec nazvan je po njemu avgust. Ali, pošto je taj mesec imao 30 dana, a Cezarov mesec jul 31 dan, Avgustu se nije sviđalo da njegov mesec ima manje dana od cezarovog, pa je uzeo jedan dan iz februara, koji je ionako imao manje dana od ostalih meseci, i prebacio ga u avgust. Pošto su sada postojala tri uzastopna meseca od po 31 dana, Avgust je od septembra uzeo jedan dan i prebacio ga u oktobar, a iz novembra u decembar. Tada su uspostavljene današnje dužine trajanja meseci.

Julijanski kalendar nije bio savršen i njegova greška se povećavala na jedan dan svakih 128 godina. To je kasnije uviđeno, pa je na saboru u Nikeji 325. godine odlučeno da se iz kalendara izbace 3 dana koja predstavljaju akumuliranu razliku. Pošto je Julijanski kalendar i dalje ostao nepromenjen, razlika se do XVI veka akumulirala na 10 dana. Kada su ovo uočili, astronomi su odlučili da izrade novi kalendar koji će biti precizniji. Osim toga, trebalo je i izbaciti 10 dana viška iz kalendara. To je postignuto uvođenjem Gregorijanskog kalendara.

Pavoslavne crkve koje i dalje koriste julijanski kalendar:
Kanonski priznate :

Antiohijska pravoslavna crkva
Gruzijska pravoslavna crkva
Japanska pravoslavna crkva
Jerusalimska pravoslavna crkva
Ohridska arhiepiskopija
Ruska pravoslavna crkva
Srpska pravoslavna crkva

Kanonski nepriznate :

Bugarska pravoslavna crkva (starokalendarci)
Grčke pravoslavne crkve (starokalendarske)
Makedonska pravoslavna crkva
Rumunska pravoslavna crkva (starokalendarci)

Danas većina jezika, uključujući i srpski, koristi iste nazive za mesece u julijanskom i gregorijanskom kalendaru, koji potiču iz latinskog jezika. Jedino neki slovenski jezici (hrvatski, češki, poljski i ukrajinski) koriste stare slovenske nazive za mesece.

Januar (Januarius) nosi ime po rimskom bogu sa dva lica Janusu.
Februar (Februarius) nosi ime po rimskom prazniku Februa.
Mart (Martius) nazvan je po rimskom bogu rata Marsu.
April (Aprilis) nazvan je po rimskoj boginji Afroditi ili po latinskom glagolu aperire što znači otvoriti (asocira na proleće).
Maj (Maius) nosi ime po rimskoj boginji Maji.
Jun (Junius) nazvan je po vrhovnoj rimskoj boginji Junoni.
Jul (Julius) nazvan je 44. p.n.e. po Juliju Cezaru.
Avgust (Augustus) je 8. p.n.e. nazvan po imperatoru Avgustu.
Septembar (September) je nastao od reči septem što znači sedam, jer je bio sedmi mesec u starom rimskom kalendaru.
Oktobar (October) – od reči octo – osam.
Novembar (November) – od reči novem – devet.
Decembar (December) – od reči decem – deset.

Imam resenje za sve crkvene i svetske kalendarske probleme a to je Milankovicev kalendar.

Ko slavi da mu nista nije
SRECNA NOVA GODINA!

_________________

Dok sam ja zakuvavao kafu i pripremao
se za docek, pustih pesmu od Bregovica – gas, gas
a ja odvrnuh onako malo „jace“ muziku a ovde sve puca
orila se pesma recima:
Mali, mali, meni toga fali.
Latinice, atmosferice.
Mali, mali, meni toga fali.
Gas do daske, bebice!

Gas, gas…
Gas, gas…

a ja padoh u trans i taman ja uze kasicicu
sa secerom da zakuvam kafu, kad ono cap!
nestade struje umal` mi neispade
kasicica alii setim se ja, da je to nama
Vlada upravo cestitala NG
tako sto je iskljucila struju na 2h
na -8 sa vetrom. Verovatno su krivi sledeci:
-EDB,
-Socijalisti,
-Marksisti,
-Lenjinisti,
-Mao Cetungovi,
-Slobodan Milosevic,
-Radovan Karadzic
-Haski tribunal,
-Evropska unija,
-Rusija,
-Ukrajna,
-Klara Cetkin,
-Meri Popins
-Deda Mraz
-Bozic Bata
-Sveti Nikola
-Kurta i murta
-Turci
-Vizantija
……
ma mamu im njihovu hohstaplersku!
E pa srecna Vam nova godina narode moj!

_________________

20 коментара »

  1. Srecna, Stara Nova , sto rekose Rusi, poslovni partneri mojega coveka, koje je silom poslovnih prilika veceraske vodo po kafanama. Sve sto ti pozeleh u onoj, zelim ti i u ovoj. Zilva ti meni 🙂

    Коментар од bubazlatica — јануар 14, 2009 @ 12:37 am | Одговор

  2. Srecna i tebi !!!
    Ajd odvertigaj se sto pre i bolje.
    Bas ti je dobar i edukativan ovaj post, a verujem da malo ljudi zna ovo sto si pisala. Neke stvari ni ja nisam znao. Ekstra.
    Drago mi je da si ubacila i sliku u post, super ti je ispalo ovako. Kao i meni, uostalom,lol…

    Коментар од Deda — јануар 14, 2009 @ 8:34 am | Одговор

  3. Au bre Elektra.moras se malo cuvati i odmarati malo vise jer je odmor jedini lek za vartigo.Moka gospodja muci muku sa time,sad je mnogo bolje eli je pre 2 godine bilo baz gadnicko,nije mogla sama iz kreveta da ustane ni da ide do wc-a.

    Srecna ti bila o ova druga No9va Godina.

    Коментар од Zmajcek — јануар 14, 2009 @ 12:21 pm | Одговор

  4. Ja cu ti veceras pisati jedan poduzi pp, nadam se da ces lezati i citati….Zelim ti brz oporavak i naravno sve ono od pre 14 dana…
    a post je odlican,jer vise nisam znala nego sto jesam…
    Pozz
    😀

    Коментар од sarah — јануар 14, 2009 @ 12:45 pm | Одговор

  5. Mene ovde niko ništa nije pitao…niti će, da se ja pitam…slavilo bi se kad slavi i ogromna većina.
    Ko slavi, neku mu je sa srećom.
    p.s. svaka čast za pojašnjenja u postu!!!
    🙂

    Коментар од Orpheus — јануар 14, 2009 @ 1:16 pm | Одговор

  6. Srecna i Tebi bila i aj da zapevamo;’Gas, gas’…..uzas :mrgreen:

    Коментар од zelenavrata — јануар 14, 2009 @ 1:24 pm | Одговор

  7. Ja bih u svom neznanju morala prvo da proguglam. Ne razumem ti se ja u te boleštine ič. Nije ništa opasno pretpostavljam, čuvaj se i bori se šta god da je. Srećna i tebi ova naša NG. Sve najlepše i da nam budeš zdrava pre svega. 😀

    Коментар од Charolija — јануар 14, 2009 @ 1:33 pm | Одговор

  8. O jea…srećna Pravoslavna… 😉

    Коментар од Punky — јануар 14, 2009 @ 4:41 pm | Одговор

  9. Sramota da Vas ize! Uredu je da mojoj elektricarki zazelite srecu, ali meni niko ni da cestita NG!
    A ja se eto trudio da to lepo upakujem u post!
    ljubomoran sam 😦

    Коментар од Cika Z — јануар 14, 2009 @ 4:54 pm | Одговор

  10. Joj, imala sam vertigo zajedno sa koksakijem, uzasnem se pri pomisli na to! Al u pravu je Zmaj, strogo mirovanje, posalji ih sve u tri lepe (one na poslu sto te zajasu do besvesti) i odmaraj, odmaraj… Srecna i tebi Nova i da te sto pre prodje taj ringispil.

    Коментар од Sanja — јануар 14, 2009 @ 5:25 pm | Одговор

  11. Eeeeeeeeeee, ja lepo napisah da je post tvoj cika Z. ali niko ne ‘aje. Nemoj da budes ljubomoran, vidis da se svi zabrinuli za moj „ringispil“. Hvala na brizi svima zaista, ali da mirujem? Kako bre vi to zamisljate? Ne umem ja to. Idem na posao, dabome, samo me „brine“ da zbog lelujavog hoda ljudi ne pomisle da sam se odala alkoholu. Hahahahahahaa, bas me zabavlja ako to misle. Ma bestraga, bolje pijana no bolesna. A da ljulja, ljulja, jos gore nego ringispil.

    Коментар од electrasdreams — јануар 14, 2009 @ 5:35 pm | Одговор

  12. A Gaj Julije Cezar, je taj kalendar preuzeo od Egipćana, tako da od Egipcana preko Gaja, jelte, to postade srpska Nova godina.

    Mamicu im i ja 🙂

    Коментар од mahlat — јануар 14, 2009 @ 7:26 pm | Одговор

  13. Je li, zeno, jesi ti to sad pogubljena u vremenu i prostoru, crna ti!

    Коментар од mahlat — јануар 14, 2009 @ 7:27 pm | Одговор

  14. sumnjam na kurtu i murtu 🙄
    nego, popij jedan džek, protresi se pa kreći dalje 😀

    Коментар од zihernadla — јануар 15, 2009 @ 8:54 am | Одговор

  15. Čika Z, meni krivi Klara Cetkin i Deda Mraz! Za sve mi krivi.I Rudolf, irvas crvenog nosa mi kriv, njega sam zaboravila.
    A vama srećne sve godine, i tebi i ovoj ludoj ženi što radi na struju a koju ja lično obožavljem i nadam se da neće zbog restrikcije da joj izbaci sklopka 😆

    Коментар од shaputalica — јануар 15, 2009 @ 5:36 pm | Одговор

  16. Iako obično delujem kao da sam pala s Marsa, ali opet rekoh, još znam da čitam…imaš guest blogera kod tebe !! Svaka čast na lepom i edukativnom tekstu. Bravo goste !
    Electra, ozdravićeš brzo nadam se i želim!
    (ne znam ništa o toj bolesti, ali tebi ne mere niko ništa, znam ja) 😆

    Коментар од makarone — јануар 17, 2009 @ 12:31 am | Одговор

  17. Jel ti se razvrtelo il jok?

    Коментар од Sanja — јануар 18, 2009 @ 12:09 pm | Одговор

  18. Ma jok zeno, kazu ne moze to da prodje brzo. Jos lelujam kao blesava. Ma ko ga jebe, radim ja pa puca. I majem se kod raznoraznih Dr., a sve to ludo ludito.

    Коментар од electrasdreams — јануар 18, 2009 @ 10:04 pm | Одговор

  19. Ima li ga neki cika doktor da lici na nesto, tek da ti bude lepse kad se majes kod njih???
    Sta ti je zivot, lep doktor, odmah lakse pacijentu… Ili mozda gresim???
    More da ne idemo kod njih nikad, ni kod lepih ni kod onih manje lepih…

    Коментар од Deda — јануар 19, 2009 @ 2:56 pm | Одговор

  20. Cekaj deda da zavrsim sa majanjem pa da ti sve opricam. Ubices se od smeha.

    Коментар од electrasdreams — јануар 19, 2009 @ 6:38 pm | Одговор


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Оставите одговор

Create a free website or blog at WordPress.com.